17 June 2007

VIOLENTA.....CE E NOU??!!

Furia cu care se vorbeste de la o vreme despre violenta ca despre ceva inventat in secolul XXI, mi se pare prosteasca. Parca toate stirile si toate comentariile s-au molipsit de la uimirea stupida a celor care cred ca au desccoperit…secretul lui Polichinelle.

Ce este nou in criza de violenta a secolului, a mileniului ? Nimic. Nu vreau sa spun nimic despre cruzimea savurata in circurile Imperiului, nu vreau sa amintesc macar despre sadismul, fanatismul si dezumanizarea Inchizitiei, nu vreau sa vorbesc despre Holocaust si manifestarile lui la nivelul individului de pe strada…Ar fi de scris o mie de mii de pagini despre natura cruda si violenta…umana.

Vreau sa vorbesc despre violenta in scoli. Cand eram eu in clasele primare nu era zi de la Dumnezeu sa nu plece cel putin doi colegi acasa cu pete de sange pe uniforma. Aveam 7-10 ani ! In clasa a V-a ne-am dat o profesoara afara de la ora, pentru ca eram…smecheri. (Era anul de gratie 1988 – regimul acela inca era..in disolutie, dar era). In clasa a X-a aveam colege care veneau bete la scoala, iar chiulul se organiza in masa, prin fata profesorilor care, unii dintre ei nu apucau macar sa deschida gura sa protesteze…

Am 29 de ani si sunt pe calea schimbarii prefixului. Nu stiu ce este nou in aceasta preablamata violenta in scoli.

Parintii colegilor mei erau oameni simpli, dar aveau serviciu si veneau acasa dupa-amiaza, pentru ca pe vremea aceea mai exista ceva si dupa orele de serviciu (chiar daca pentru multi insemna statul pe la vreo coada). Poate daca ar fi putut ar fi plecat in Spania sau oriunde, dar ... erau nevoiti sa stea cu odraslele, macar din cand in cand.

Profesorii ne supravegheau, atat cat puteau cu cate 42 de elevi intr-o clasa !!!! (sic !)

In liceu, disparitia uniformelor a dus la aparitia decolteului, a fustei invizibile, a fundului urcat sexy pe catedra. In anii 1992-1996. Nu aveam genti Louis Vuiton, dar unele colege aveau parinti cu butic, si-si schimbau zilnic tinuta, etalandu-si cu emfaza ultimele creatii de prin Turcia si China.

Ma rog, asta e un alt subiect, dar am sa ma refer si la el candva. Dar, sa revin la violenta.

Cand eram in clasa a VI-a, un nebun a intrat in toaleta fetelor, peste doua eleve de varsta cu mine, le-a terorizat minute bune dupa care a aruncat intr-o cabina, cu o galeata mare de fier, cu care a reusit sa sparga vasul WC-ului. Fata si-a ferit capul in ultimul moment. Nu ne-a filmat nimeni, n-a existat nici o ancheta. Fetele au stat o saptamana invoite acasa, sa-si revina.

Cand eram in clasa a VIII-a, ne vizita in mod regulat un alt nebun, care intra peste noi in clasa si ne ameninta cu bataia. De obicei, intra la ore unde predau femei, pe care le teroriza la randul lor. Noi radeam ca prostii, ca omul spunea tot felul de enormitati si ne ameninta ca ne da cu capul de toti copacii din clasa. Nu mai stiu nimic de el de cand am plecat la liceu, dar cine stie cat s-a mai plimbat prin scoala…

La liceu siguranta era la fel de bine asigurata. Cei care ieseau la ora 20 de la scoala, erau asteptati cu sisul la coltul strazii si jefuiti de ce aveau pe ei. Parintii unora faceau cu randul si ne asteptau sa ne scoata teferi pana la tramvai… Nu erau jandarmi, nu erau paznici (sau erau ?!!), nu filma nimeni bataile…
Sunt un om tolerant si non-violent. Pot depune marturie toti cei care ma stiu bine de tot. Dar am batut si eu vreo trei colege pe la scoala. Pe atunci nu erau astea cu Internetul ca altfel… Poate ajungeam si io vedeta pe la Pro, mai stii ?

Dar despre violenta…justficata - cred eu – am sa scriu in postul urmator.

Liniste si …pace :)

No comments: